Legitymacja szkolna
mLegitymacja
PROCEDURA
wydawania legitymacji, mLegitymacji szkolnej
w Szkole Podstawowej nr 3 im. Bohaterów Powstania Warszawskiego z Oddziałami Integracyjnymi w Piastowie
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. 2023 r., poz. 1120 ze zm.) - § 4 ust. 1-2, § 6, § 64.
-
Ustawa z a 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 1019).
-
Każdy uczeń przyjęty do szkoły otrzymuje plastikową legitymację szkolną zgodnie z obowiązującym wzorem oraz mLegitymację szkolną (jeśli rodzic nie zgłosi sprzeciwu). Jest ona ważna na okres ważności wydanej uczniowi odpowiednio legitymacji szkolnej.
-
Do wydania legitymacji, mLegitymacji niezbędne jest aktualne zdjęcie zgodne z obowiązującymi wymogami. Powinno spełniać takie same kryteria jak zdjęcie do dowodu osobistego/legitymacji szkolnej. Zdjęcie w postaci cyfrowej, nie większe niż 5 MB należy załączyć do profilu ucznia na koncie Librus bądź przesłać na e-mail sekretariat@sp3piastow.pl
-
Po wysłaniu zdjęcia szkoła jest zobowiązana do wprowadzania danych do Systemu Informacji Oświatowej, które obejmują również wydanie mLegitymacji.
-
Istnieją dwie możliwości wydania mLegitymacji: szkoła może wygenerować kod QR lub jeśli uczniowie posiadają dane do logowania na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, mogą pobrać kody samodzielnie (podobnie jak ich rodzice).
-
Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE https://zpe.gov.pl/ ), za pomocą której uzyskuje się mLegitymację, korzysta z danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej.
-
W celu uruchomienia mLegitymacji uczeń powinien zeskanować kod QR lub wkleić 32-znakowy kod UUID ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Cyfrowy dokument w aplikacji mObywatel Junior dostępnej wewnątrz rządowej aplikacji mObywatel jest tak samo ważny jak jego tradycyjna wersja. Za jego pomocą uczeń może potwierdzić status ucznia i uzyskuje prawo do ulg i zniżek.
-
Dokument można dodać na 5-u różnych urządzeniach, np. telefonach dziecka, rodziców i opiekunów. Z cyfrowej legitymacji szkolnej w telefonie można korzystać również offline. Nie jest wymagany dostęp do Internetu.
-
Instrukcja dodawania mLegitymacji przez Ucznia
-
Pobierz aplikację mObywatel ze sklepu Google Play lub App Store.
-
Wybierz opcję mObywatel Junior – wersję dedykowaną dzieciom i młodzieży.
-
Zaloguj się przy pomocy danych przekazanych przez szkołę (z ZPE).
-
Ustal kod PIN, który zabezpiecza dostęp do aplikacji.
-
Zeskanuj kod QR dostępny na swoim koncie Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) – kod generuje szkoła.
-
Gotowe – legitymacja zostanie dodana i widoczna w aplikacji.
-
Instrukcja dodawania mLegitymacji dziecka na telefon Rodzica
-
Wejdź do swojej aplikacji mObywatel (wersja standardowa).
-
Przejdź do sekcji Dokumenty.
-
Wybierz z listy Legitymacja szkolna.
-
Zeskanuj kod QR z ZPE dziecka (dostępny po zalogowaniu).
-
Cyfrowa legitymacja dziecka zostanie dodana do aplikacji rodzica.
-
W przypadku wielu dzieci – powtórz procedurę osobno dla każdego z nich.
-
W przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana mLegitymacja szkolna, szkoła ponownie wydaje mLegitymację szkolną bez dodatkowej opłaty.
-
W przypadku utraty dostępu należy zwrócić się do szkoły z wnioskiem o ponownie wydanie mLegitymacji szkolnej.
-
W przypadkach: zmiany imienia (imion) lub nazwiska, legitymacji zawierającej błąd lub omyłkę, uzyskania przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność, wydania duplikatu legitymacji szkolnej, szkoła wydaje nową mLegitymację szkolną.
-
Film instruktażowy pokazujący instalowanie mLegitymacji na urządzeniu przenośnym znajduje się pod linkiem Ministerstwa Cyfryzacji. https://www.youtube.com/watch?v=lnswpSx1mFI
-