• Światowy Dzień Zdrowia 2023

            05.04.2023

             

             

            Światowy Dzień Zdrowia każdego roku zwraca uwagę na konkretny temat zdrowotny, który dotyczy ludzi na całym świecie. Tegoroczne hasło brzmi Health for all, czyli ,,Zdrowie dla wszystkich. Data 7 kwietnia upamiętnia rocznicę powstania WHO w 1948 roku. W 2023 roku Światowa Organizacja Zdrowia obchodzi zatem 75 rocznicę swojego istnienia.W 1948 r. kraje z całego świata połączyły siły i założyły WHO, aby promować zdrowie, zapewniać światu bezpieczeństwo i służyć najsłabszym - aby każdy i wszędzie mógł osiągnąć najwyższy poziom zdrowia i dobrego samopoczucia.W związku z tym zachęcamy Państwa do zapoznania się z prezentacją multimedialną dotyczącą sukcesów zdrowia publicznego. To także okazja do zmotywowania do działania, aby stawić czoła wyzwaniom zdrowotnym dnia dzisiejszego i jutra.Nasi uczniowie już się z nią zapoznali, a Wy?

          • Zdrowe śniadanie w 2B

            06.04.2023

            Tuż przed świętami wielkanocnymi w klasie 2 B odbyły się warsztaty z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Zdrowia, który obchodzimy 7 kwietnia. Z tej okazji dzieci uczyły się, jak samodzielnie przygotować zdrowe, pełne witamin śniadanie. Z pomidorów, sałaty, ogórków, rzodkiewek, sera, jajek uczniowie wyczarowywali pyszne kanapki, które niejednokrotnie były małymi dziełami sztuki.

          • Projekt w szkole

            05.04.2023

            W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła realizuje projekt Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny. Opiekę nad projektem sprawują Oksana Bruch i pielęgniarka szkolna Katarzyna Szatkowska. W związku z wyżej wymienionym projektem z dziewczynkami z klas 5-8 odbyły się pogadanki edukacyjne. Uczennice miały omówiony cykl miesiączkowy, zasady korzystania z podpasek i wkładek higienicznych.Została zaprezentowana skrzyneczka z podpaskami. W naszej szkole jest to różowa skrzyneczka. Z której mogą korzystać wszystkie dziewczynki miesiączkujące. Zapasy materiałów medycznych są uzupełnione na bieżąco, a pogadanki przypominające odbywają się raz w semestrze w poszczególnych klasach.

          • Dzień Świadomości Autyzmu

            02.04.2023

            Ostatni tydzień przed wiosenną przerwą świąteczną upłynął w naszej szkole pod znakiem obchodów Dnia Autyzmu. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu przypada drugiego kwietnia.Na początku dzieci zapoznały się z kilkoma najważniejszymi informacjami na temat autyzmu, a na podsumowanie był przeprowadzony eksperyment, dzięki któremu mogły wczuć się w sytuację autystów oraz dostrzec bariery, na które mogą napotkać te osoby w swoim codziennym życiu. Po podzieleniu się refleksjami i wrażeniami z tego doświadczenia, uczniowie obejrzały krótki film animowany o autyzmie.W ramach solidarności z osobami ze spektrum autyzmu, uczniowie klasy 4B ubrali się w tym dniu na niebiesko, czyli w kolorze symbolizującym tematykę tego zaburzenia. Dzieci z klas 0 A i 0 B odbyły pogadankę edukacyjną z panią pielęgniarką szkolną oraz wykonały pracę plastyczną. Uczniowie klas 4-8 zrealizowali temat o autyzmie  na lekcji  godziny wychowawczej, za co serdecznie dziękuję wychowawcom. Przekazany scenariusz tych zajęć także oparty był na zaprezentowaniu istotnych informacji o autyzmie, obejrzeniu filmów oraz na dyskusji odnoszącej się do refleksji nad problematyką zaburzenia.Pozdrawiam i bardzo serdecznie dziękuje,

          • Premiera Oskara i Pani Róży za nami!

            02.04.2023

             

            Choroba może dosięgnąć każdego. Nikt jej nie chce, a jednak jest na świecie. Bardzo boli, gdy spotyka dzieci… Trzeba z nią żyć, umieć ją przyjąć.

            Główny i tytułowy bohater utworu Erica- Emmanuela Schmitta- chłopiec chory na raka- zagościł w Miejskim Ośrodku Kultury w Piastowie, został przyjęty i chyba zrozumiany przez młodych aktorów i widzów.

             

                            Premiera spektaklu na motywach dzieła ponadczasowego „Oskar i Pani Róża” Erica- Emmanuela Schmitta odbyła się 31 marca br.

            Przygotowywali się do niej w sposób wyjątkowy nasi uczniowie. Zdecydowali bowiem wraz z nauczycielami,  że zaprezentują swoim kolegom i koleżankom ze szkoły, rodzicom, piastowianom, sympatykom Szkoły historię chłopca, który leczy się w szpitalu pediatrycznym. Niestety, bez upragnionych przez wszystkich efektów.

            Oskar przeżywał dramat, znal swoje słabości, widział starania personelu medycznego, czuł jednak, że jego stan się nie poprawia. Wiedział, że miał raka. Nie rozumiał swoich rodziców. Nawiązał przyjaźń i … pierwszą miłość.

            W postać chorego dziecka wcielili się Kamil Borkowski i Józef Szmit. Towarzyszyły im koleżanki- Wiktoria Borowska i Hanna Matysiak, które zagrały panią Różę- wolontariuszkę i mentorkę. Praca nie była prosta. Obie role wymagały dużego nakładu sił (długie teksty do opanowania na pamięć, analizowanie zachowań na scenie, dykcja, poruszanie się), ale przyniosły właściwe wyniki.

            Mile przyjęci zostali bohaterowie drugiego planu. Sympatię zyskała Peggy Blue (Marlena Siwek i Anna Revutska), Sandrine (Julia Kowalska- Paszko i Kalina Prudnikow), Pop Corn (Marcel Jaszczycha i Kacper Szuplewski), Bekon (Jan Lelejko). Nawet lekarz (Filip Cichon i Łukasz Szuplewski), który leczył Oskara bez widocznych oznak poprawy zdrowia, budził podziw. Jego bezradność była tak wielka, że udzielała się widowni.

            Ciepłe uczucia wywoływała obecność pielęgniarki (Zofii Dumały), troszczącej się o swoich pacjentów.

            Pozostali bohaterowie opowieści o Oskarze pomogli wejść w środowisko szpitalne. Ułatwiła to również muzyka zespołu The Kelly Familly „House on the ocean” i „An Angel”, Michała Lorenca “Taniec Eleny” oraz Piotra Czajkowskiego z „Dziadka do orzechów”- „Walc Śnieżynek”.

            Oczekiwany efekt został osiągnięty po zastosowaniu właściwego oświetlenia.

            Za scenografię i reżyserię odpowiedzialne były panie: Monika Szuplewska i Urszula Zaorska. Realizacją dźwięku zajął się pan Denys Ostrovnoi, a obsługą techniczną i potrzebnymi prezentacjami multimedialnymi- Marcel Skorupka.

                            Wątek nawiązujący do relacji Oskar- Bóg doskonale wprowadził widzów w Wielki Tydzień i Triduum Paschalne. Wizyta chłopca w kaplicy szpitalnej przygotowała nie tylko bohatera do spotkania z Jezusem, który cierpiał fizycznie jak on sam, ale też osoby oglądające spektakl, które zaczęły utożsamiać się z dzieckiem, jego rodzicami, i wreszcie z samą panią Różą, i dr Dusseldorfem. Być może wszyscy zrozumieli, czym jest cierpienie duchowe, a czym fizyczne, tak jak Oskar.

            W tym miejscu warto zauważyć, że 33 minuty spektaklu, choć niezamierzone, mają teraz wymiar symboliczny.

             

            Po raz drugi i ostatni młodzi adepci sztuki wystawili „Oskara i Panią Różę” w Niedzielę Palmową- 2 kwietnia.

             

                            Sztuka została wystawiona dzięki wsparciu Dyrekcji Szkoły i Miejskiego Ośrodka Kultury w Piastowie oraz rodziców młodych artystów.

            Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawowali Grupa Creative i Czas Piastowa.

             

             

                                                                                                                                                          M.Sz.

             

             

             

          • Ulica Szkolna

            02.04.2023

             

            • 👉 Jesteśmy jedną z pięciu szkół w województwie mazowieckim, wybranych do pilotażowego projektu „Ulica szkolna - czyste powietrze i bezpieczeństwo naszych dzieci”.😀
            • 👉 Wspólnie z Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego, Fundacją Rodzic w mieście i Clear Air Fund, łączymy zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego z planowaniem mobilności indywidualnej, zrównoważonym transportem i jakością powietrza.
            • 👉 Pozwoli to nam na szersze spojrzenie na otoczenie szkoły i zaproponowanie kompleksowych rozwiązań.
            • ➡️ Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie ulicaszkolna.pbd.org.pl.
            • 🚨 Z powodu złej jakości powietrza przedwcześnie umiera w Polsce ponad 10 razy więcej osób niż w wyniku wypadków drogowych, a dla milionów ludzi smog oznacza pogorszenie stanu zdrowia na co dzień. Najbardziej narażone na skutki zanieczyszczenia powietrza są dzieci.
            • 🚗 Polscy rodzice zapytani, co ma największy negatywny wpływ na jakość powietrza w miejscu  zamieszkania  wskazują na ogrzewanie domów jako główną przyczynę (46 proc. wskazań),  samochody - 22 proc., zakłady przemysłowe - 15 proc., wynika z badania “Strefy Czystego Transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”.
            • Pełny artykuł tutaj ➡️ https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/wplyw-samochodow-na.../
            • Artykuł został napisany w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu:
            • 💨 Zgodnie z raportem “Czyste powietrze dla dzieci” przygotowanym przez UNICEF, dzieci są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia powietrza niż dorośli. Co zatem mogą zrobić ich rodzice i opiekunowie, aby zminimalizować wpływ wdychania brudnego powietrza?
            • 👦🏻 Dzieci oddychające zanieczyszczonym powietrzem są bardziej narażone na nieprawidłowy rozwój płuc oraz choroby układu hormonalnego. Mieszkańcy mogą podejmować walkę z zanieczyszczonym powietrzem na dwa sposoby: wymagać systemowych, odgórnych zmian oraz wprowadzić zmiany w życiu prywatnym.
            • Aby dowiedzieć się o jakich zmianach mowa, zachęcamy do zapoznania się z artykułem ➡️
            • https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/zanieczyszczone.../
            • Artykuł został napisany w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu:
            • 🧒🏻 👦 🏫 Badacze z Niemiec, Danii, Kanady i Australii niezależnie od siebie ustalili, że dzieci, które docierają do swojej szkoły samodzielnie, lepiej się czują i osiągają lepsze wyniki w nauce niż te zawożone samochodem. Dla sporej części rodziców silniejszą motywacją jest czas, wygoda czy bezpieczeństwo dzieci, i dlatego wożą je do szkoły.
            • Aby dowiedzieć się, co wiemy o drodze do szkoły polskich dzieci, zachęcamy do zapoznania się z artykułem  ➡️ https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/jak-dzieci-w-polsce-i-na.../
            • Artykuł został napisany w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu.
            • 👉 Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization (WHO)), ponad 90 proc. światowej populacji dzieci w wieku poniżej 15 lat 🧒🏻 👦 (1,8 mld osób!) oddycha powietrzem zanieczyszczonym tak bardzo, że zagraża ono ich zdrowiu, a nawet życiu. Problem ten stał się przedmiotem badań w wielu krajach świata. Do jakich wniosków doszli naukowcy?
            • 👉Zanieczyszczenia powietrza mają niszczący wpływ na zdrowie dzieci. Zła jakość powietrza grozi rozwojem przewlekłych chorób układu oddechowego i krwionośnego, zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego, a nawet zachorowaniami na nowotwory.
            • ➡️ Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/jakosc-powietrza-a.../
            • Artykuł został napisany w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu: https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/
            • #ulicaszkolna #smog  #pbd #dzieci
            • 👉Astma, alergia, obniżona odporność, ryzyko nowotworów, spadek koncentracji, przewlekłe choroby płuc i wiele innych - to mogą być konsekwencja zanieczyszczeń powietrza.
            • 👉Wyłącz silnik! Zanieczyszczone powietrze szkodzi Twojemu dziecko - baner z taką treścią możecie zobaczyć w pobliżu naszej szkoły.
            • 👉 To kampania edukacyjno-informacyjna w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna, w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu: https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/
            • #ulicaszkolna #smog  #pbd #dzieci
            • 👉 Czy wiesz, że pieszo do szkoły znaczy zdrowiej i bezpieczniej?
            • 👉Wystarczy zostawić samochód kilkaset metrów od szkoły, by zapewnić czystsze powietrze uczniom, bezpieczną ulicę przed szkołą i niezbędny do rozwoju ruch.
            • 👉 Ponadto rodzice zyskują czas, który tracą stojąc w korkach, a dzieciom poprawia się koncentracja 🙂
            • ➡️ Taki baner znajdziecie w okolicy naszej szkoły. To element kampanii edukacyjno-informacyjnej w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna, w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu: https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/
            • #ulicaszkolna #smog  #pbd #dzieci
            • 👉 CO, CO2, SO2, NOx, Pb - to zanieczyszczenia emitowane przez samochody.
            • 👉 Zadbaj o zdrowie - swoje i uczniów naszej szkoły.
            • ➡️ Wyłącz silnik - spaliny i hałas szkodzą nam wszystkim.
            • ➡️ Taki baner znajdziecie w okolicy naszej szkoły. To element kampanii edukacyjno-informacyjnej w ramach projektu edukacyjnego #ulicaszkolna, w którym nasza szkoła bierze udział. Więcej informacji o przedsięwzięciu: https://ulicaszkolna.pbd.org.pl/

             

          • Aktywna Tablica

            02.04.2023

            Po feriach, podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rozpoczęliśmy pracę nad utrwalaniem zasad ortografii. Program mTalent–Ortografia to program kształtujący świadomość ortograficzną i nawyki poprawnej pisowni. To blisko 1200 ekranów multimedialnych z ćwiczeniami na różnym poziomie trudności (ćwiczenia typu: łączenie elementów, kategoryzowanie, zaznaczanie różnic, memo, gry pamięciowe, sekwencje, łączenie punktów, interaktywne puzzle, sudoku obrazkowe, ćwiczenia do pracy z grupą dzieci (np. interaktywne gry planszowe z pionkami, gry za tablice interaktywne), a przede wszystkim ćwiczenia oparte na tekście, kształtujące wrażliwość ortograficzną i nawyk prawidłowej pisowni. Ten interaktywny produkt do nauki ortografii sprzyja zabawie i nauce. Forma multimedialna bardzo podoba się dzieciom i młodzieży, dzięki czemu chętnie uczestniczą w zajęciach.

          • Świąteczna ozdoba

            29.03.2023

            ,, Świąteczna ozdoba" to kolejne zadanie wykonane przez dzieci świetlicowe w ramach ogólnopolskiego projektu ,,Zabawa sztuką". Uczniowie malując wielkanocne pisanki inspirowali się dziełami Picassa, Miró, Klee, Boccioniego, Dali. Oto powstałe świąteczne dekoracje .

          • Świąteczne zajęcia

            29.03.2023

            Starsi koledzy z klasy 6A i 6B z wielką przyjemnością tworzyli z włóczki kurczaczki wielkanocne, które wsparły kiermasz świąteczny organizowany przez młodszych uczniów ze świetlicy szkolnej. Kurczaczki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Oby więcej takich wspaniałych inicjatyw!

            Starsi koledzy z klasy 6A i 6B z wielką przyjemnością tworzyli z włóczki kurczaczki wielkanocne, które wsparły kiermasz świąteczny organizowany przez młodszych uczniów ze świetlicy szkolnej. Kurczaczki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Oby więcej takich wspaniałych inicjatyw!

          • Twórcze spotkanie

            28.03.2023

            Dnia 28.03.2023 r. uczniowie klasy 3C mieli okazję do  spotkania online z panem Marcinem Koziołem, autorem wielu książek dla dzieci, między innymi "Wombat Maksymilian i Królestwo Grzmiącego Smoka". Wszystko rozgrywało się NA ŻYWO. Dzieci miały autentyczny kontakt z autorem, który opowiadał im o przygodach Wombata, bohatera jednej z powieści pana Marcina. Było dużo radości, pytań i zachwytów nad poznawanym zwierzakiem. Po spotkaniu  uczniowie z niecierpliwością czekają  kiedy książka o przygodach Maksymiliana trafi w ich ręce. Kiedy to będzie? Myślę, że już w niedługim czasie... ;)

          • Empiriusz na lekcji matematyki

            27.03.2023

            Na lekcjach matematyki uczniowie klasy 8a i 8b korzystali z możliwości jakie daje Empiriusz. Była to okazja, by obracając lub przesuwając obraz, zobaczyć  graniastosłupy i ostrosłupy od różnych stron, a nawet rozłożyć te bryły, tak aby otrzymać siatkę. Mogliśmy też wyróżnić i policzyć ich wierzchołki, krawędzie i ściany a także wyświetlić przekątne i wysokość. Zajęcia te pozwoliły nam w ciekawej formie utrwalić wiadomości i poćwiczyć umiejętności potrzebne w geometrii przestrzennej.

          • Smart Kids Planet

            27.03.2023

            W dniu 24.03.23r. grupy 0 i kasa 1a wybrały się do Smart Kids Planet w Fabryce Norblina. Dzieci miały szansę poprzez zabawę rozbudzić swój potencjał kreatywny, rozwinąć kompetencje przyszłości i wspólnie zintegrować się poprzez rozwijanie współpracy.

          • Grand Prix Piastowskich Biegów Historycznych

            22.03.2023

            Zapraszamy dzieci, młodzież oraz dorosłych do udziału w cyklu biegów, które odbywają się na terenie naszego miasta. Wolontariusze naszej szkoły wspomagają organizację tej sportowej imprezy a nauczyciele i uczniowie aktywnie biorą udział w biegach. 

            Więcej informacji na stonie internetowej mosir.piastow.pl

            Terminarz biegów:

            1. Bieg Polskiego Państwa Podziemnego (1945 m) 26 marca

            2. Bieg Katyński (1940 m) 16 kwietnia

            3. Bieg Chrztu Polski (966 m) 30 kwietnia

            4. Bieg Konstytucji 3 Maja (1791 m) 7 maja

            5. Bieg Monte Cassino (1944 m) 21 maja

            6. Bieg Mazurka Dąbrowskiego (1797 m) 16 lipca

            7. Bieg Bitwy Warszawskiej (1920 m) 13 sierpnia

            8. Bieg Solidarności (1980 m) 27 sierpnia

            9. Bieg Obrońców Ojczyzny (1939 m) 17 września

            10. Bieg Pamięci Powstańczej Warszawy (10 km) – 8 października

            11. Bieg Niepodległości (5 km) – 5 listopada